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Llamados a la perfección de la Vida Cristiana

Llamados con todo el pueblo de Dios a la perfección de la vida Cristiana seguimos recordando en este año jubilar a una gran mujer, a Santa Clara, que supo como llegar a esa perfección y que nos da un ejemplo de como responder al llamado del Señor. Ella primero  estuvo atenta como la Virgen María a la escucha de la palabra de Dios. Todo lo medito en su corazón y poco a poco fue descubriendo cual era la voluntad del Señor sobre su vida y cual era el camino que debía recorrer. Cuando descubrió qué era lo que Dios quería de ella, nada la detuvo, supero todos los obstáculos, venció todas las barreras y camino por el sendero de la perfección cristiana  hasta llegar a la santidad.

Como sabemos todos estamos llamados a la santidad, unos por un camino y otros por otro, pero todos recibimos esa llamada  a dejarnos santificar, ya que Dios es quien nos santifica y nosotros solo debemos dejar que el actúe en nuestra vida. Él nos dice, -sean santos como yo soy santo-, y también – los he separado para que sean míos-.

Por tanto, la santidad es, ser de Dios y estando con Dios, no podemos reflejar otra cosa que a Dios mismo y nuestro comportamiento será como el de nuestro Señor Jesucristo que vino a servir y no ha ser servido y que nos dio su ejemplo para que sigamos sus huellas.

Esas huellas las siguió plenamente Santa Clara caminando iluminada con la lámpara de la fe, una fe fuerte y capaz de remover cualquier obstáculo hasta alcanzar la meta. Por eso ella es un ejemplo para nosotros en nuestro mundo actual.

Pidamos pues en este año jubilar de la consagración de nuestra madre Santa Clara, que su ejemplo nos anime a seguir caminando sin desfallecer y que nada nos detenga en nuestro buen propósito de ser mejores cada día.

Sr. Luz María Leyva

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Called to the perfection of the Christian Life

Called with all of God´s people to the perfection of the Christian life, we continue remembering in this jubilee year a great woman, Saint Clare, who knew how to arrive at this perfection and who gives us an example of how to respond to the call of the Lord.  She was first of all, like the Virgin Mary, attentive to listen to the word of God.  She pondered everything in her heart and little by little discovered what was the will of God for her life and what path she had to take.  When she discovered what it was that God wanted of her, nothing detained her, she overcame all obstacles, conquered all barriers and walked the journey of Christian perfection until she arrived at holiness.

We know that we are all called to holiness, some by one road and others by another, but everyone has received the call to allow ourselves to be sanctified, for it is God who makes holy and we need to permit Him act in our lives.  He himself says “Be holy for I am holy,” and also “I have chosen you to be my own.”

Therefore since the life of holiness is to be of God and with God, we cannot reflect anything other than God, and our conduct will be nothing other than that of Our Lord Jesus Christ who came to serve and not be served, who gave us an example that we might follow in his footsteps.

Saint Clare followed fully these footsteps, walking in light by the lamp of faith, a strong faith capable of removing every obstacle until she arrived at her goal.  For this reason she is an example for us in today´s world.

Let us pray in this jubilee year of the consecration of our mother Saint Clare that her example will encourage us to continue to walk without weakening, and that nothing will hinder us in our desire to grow in holiness every day.

Sr. Luz María Leyva

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LA CLAUSURA: ABRIENDO UN ESPACIO PARA DIOS Y LAS HERMANAS

(Spanish for quotes from Giacomo…)

 ¿Cómo podemos volver bella nuestra vida hoy? Valorando los espacios: los angostos espacios de la clausura pueden convertirse en lugares de fiesta, y no de penitencia, si están iluminados y caldeados por una Presencia. ¡Qué importante es en la vida claustral contemplativa valorar los lugares! En la simplicidad franciscana, que forma y ayuda la relación, hay una belleza estupenda; en el orden, la limpieza y la decoración de los ambientes de un monasterio hay una armonía «contemplativa». Al mismo tiempo, quien vive la comunión se vuelve creativo cuando prepara los lugares y el espacio para el encuentro con el Amor y con los otros.

La belleza de nuestra vocación nace de esta construcción espiritual armónica en la que todo encuentra su lugar, pues todo: tiempo, espacio, trabajo, descanso, silencio, palabra… hace referencia a la relación esponsal con el Señor y se vincula con ella. La contemplación es precisamente esa armonía que hay que construir diariamente, en primer lugar en nuestro proprio interior, donde nos espera Aquel que nos habita. San Agustín decía: «Noli foras ire»: No salgas de ti mismo; a Dios lo encuentras dentro de ti. Sólo puedes salir hacia el otro, hacia el mundo con todo tú mismo, ese tú mismo reconciliado con Dios y acompañado de Dios. Entonces, ni siquiera las tensiones, que no faltarán nunca, entre el «dentro» y el «fuera», entre carisma y estructuras, entre alma y cuerpo, entre clausura y mundo, entre vida personal y vida de fraternidad turbarán la armonía y la serenidad profunda, pues la contemplativa siempre encontrará la senda que conduce al Absoluto, senda de paz y no de turbación, ansiedad o preocupaciones.

1.- «¡Salve, palacio de Dios! ¡Salve, tabernáculo de Dios! ¡Salve, casa de Dios! ¡Salve, vestidura de Dios! ¡Salve, esclava de Dios! ¡Salve, Madre de Dios» (SalVM 4-5). ¿Somos también nosotras «palacio, tabernáculo, casa, vestidura, esclavas, madres» de Dios? ¿Cómo vivimos esta realidad? ¿Cómo logramos armonizar las estructuras cotidianas (horario, lugares, tiempos…) y hacer que converjan en la «pasión contemplativa» que nos habita?

2.- El silencio, exterior e interior, custodia y favorece nuestra vida interior. ¿Cómo armonizamos estos valores con lo «exterior» (teléfono, medios de comunicación escrita, internet, televisión, locutorio…)? ¿Logramos usar estos instrumentos sin que perjudiquen nuestra contemplación personal y comunitaria?

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THE ENCLOSURE: OPENING A SPACE FOR GOD AND OUR SISTERS

By Father Bill Kraus, Assistant of the Federation of our Lady of the Angels

Psalm 23 is the world´s most-loved psalm not only because of its attractive imagery but also because of the truth of its message: Jesus has been a life-giving Shepherd for 2,000 years for those who have followed Him.  One essential task of the shepherd is to enclose the flock and protect their “repose” (Psalm 23:2) – an image of the grace of contemplation – which has been in the history of the Church and Order the constant care of popes and bishops, provincials and friars, abbesses and the sisters themselves in the contemplative life.

For us who have been given the grace of a contemplative vocation, the enclosure is an opening, a widening, and enlarging of the space in which we have chosen to dwell with God and our sisters.  Walls and grills and keys, restrictions and limitations and a closing out, rhythm and silence and beautiful spaces, are all at the service of the freedom necessary to live deep relationships with the Love: the Spouse and the sisters who seek Him together.  Wise and prudent control of exterior space opens interior space; careful choices and limitations of social interactions and outside friendships nurture deeper friendships in the fraternity; deliberate monitoring and control of words and images that electronically enter our minds and hearts keep our inner space free and open for prayer and for a generous service to our sisters.

In this anniversary year, we are invited to ask ourselves what needs to improve in our observance of the enclosure. In some monasteries, too many sisters leave the enclosure for unnecessary activities, that is, beyond the reasonable and prudent trips for medical and business needs, for ongoing formation, for ecclesial and Franciscan-Clarian events outside the monastery. In other monasteries – and perhaps this is the more important examination – too much noise, too many visits to the door, too many phone calls, too much time spent with the television or on the computer, invade the sacred space of our convents and above all our hearts.

But a caution is necessary: we are not to confuse rudeness (grosería, descortesía) at the door or on the phone with the enclosure. Courtesy and hospitality are essential Christian and Clarian virtues, while we prudently decide how to respond within the enclosure to the phone call or visit.

Br. Giacomo Bini, OFM, former general minister, wrote in his letter Saint Clare of Assisi: A Song of Praise (Rome, 2002) some inspiring words about the spaces of the Clarian  contemplative life:

        How can we ensure that our life today becomes beautiful?  By appreciating our spaces: the narrow spaces of our enclosure can become places of festivity and not of penance if they are illuminated and warmed by a Presence.  How important it is in the enclosed contemplative life to enhance our various spaces! There is stupendous beauty in Franciscan simplicity which can form and promote relationships.  There is a contemplative harmony in order, cleanliness and adornment of the areas of a monastery.  At the same time, when we are living in communion we become more creative in preparing spaces and rooms in which to encounter the Beloved and each other….

        The beauty of our vocation derives from the harmony of our spiritual makeup, in which everything finds its peace because everything recalls and is linked to the spousal relationship with the Lord: time, space, work, rest, silence, speech… Contemplation is precisely that harmony which is constantly being created day by day within us, where the One who indwells us awaits us.  Saint Augustine used to say: “noli foras ire”:do not go outside, you will encounter God within yourself.  You can go to meet others and to encounter the world only with your entire self – that self which is reconciled and accompanied by God.  Then even the tensions (for tensions will never entirely disappear) between the “inner” and the “outer”, charism and structure, soul and body, cloister and world, personal life and fraternity life, will not upset the harmony and deep serenity of your life, because a contemplative will always find the path which leads to the Absolute, a path of peace and not of disturbance, anxiety or worry.

 

Brother Giacomo also leaves us in his article some questions for reflection, two of which seem appropriate to end this monthly message:

  1. 1.   Hail, his palace, Hail, his tabernacle, Hail, his dwelling!  Hail, his garment, Hail, his handmaid, Hail, his mother!”(SalBVM 4-5). We too are his “palace, tabernacle, house, garment, handmaid, mother”.  How do we live out this reality?  In what way do we bring our structures (timetables, places, times) into harmony so that they converge on the “contemplative passion” that is in us?
  2. 2.   Internal and external silence protect and promote our interior life.  How do we harmonize these values with “external” communications (telephone, internet, newspapers, television, parlor)?  Do we succeed in making use of these instruments in such a way that our personal and community contemplation are not compromised?
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SAINT CLARE, TRUE IMITATOR OF THE VIRGIN MARY

By sister Sr. Luz María Leyva

May is the month of Mary, a woman of faith who welcomed profoundly the Word of God.  She guarded all things and meditated on them in her heart.  From her silence she uttered a loud proclamation of the greatness of God.  Indeed the Virgin Mary was a model for Saint Clare.

In a remarkable way Clare imitated the Blessed Virgin in her practice of humility, poverty and contemplation of the Christian mysteries, through a progressive growth in divine union.

Clare spoke of this imitation to Saint Agnes of Prague, exhorting her to love completely her Divine Spouse and recommending to her a Marian devotion in her mystical life.  She encouraged in her a firm maternal adhesion to the Incarnate Word, through which Agnes herself would be in a spiritual but very real sense the mother of Christ.  As Mary carried the Lord Jesus materially in her womb, Agnes would carry Him spiritually in her chaste and virginal body, especially by her following Him in poverty and humility (Third Letter of Clare).

In her letters Clare speaks to Agnes with great confidence and affection, calling her “half of my soul,” because in Agnes burned the same passion that Clare had for the Franciscan following of the Poor Christ and her same commitment to the privilege of poverty.  These letters underline the determining role that fraternal love and the joyful and unconditional following of the poor and crucified Christ have in the plan of Clare´s contemplative life.

She writes to Agnes:  Look upon Him Who became contemptible for you, and follow Him, making yourself contemptible in this world for Him.  Most noble queen, gaze, consider, contemplate desiring to imitate your Spouse, Who though more beautiful than the children of men became, for your salvation, the lowest of men (Second Letter of Clare).

Clare, a true follower of St. Francis, lives an authentic joy in the midst of poverty, precisely because her joy is borne of identification with Christ poor and humble.  She enters into the heart of the Gospel, because like Mary she is attentive to listen to her Lord and accepts the adventure of faith, living a radical evangelization in joy and simplicity.  Her life is a stimulus for us, to live responsibly our mission in the world.

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SANTA CLARA VERDADERA IMITADORA DE LA VIRGEN MARIA

  

 Por la hermana Sr. Luz María Leyva

Mayo mes de María, mujer de fe y de profunda acogida a la palabra de Dios. Ella que  guardaba todo y lo meditaba en su corazón. Ella que desde el silencio proclamó vivamente la grandeza del Señor. Ella que fue modelo para santa Clara.

 Santa Clara fue una sorprendente imitadora de la Virgen María en la práctica de la humildad, pobreza y de la contemplación de los misterios  cristianos en grados progresivos de unión divina.

Así se lo manifiesta a  santa Inés de Praga, exhortándole  a amar totalmente al Esposo divino y le recomienda  la devoción Mariana en la vida mística, la más firme adhesión a la Madre del Verbo encarnado, a cuya imitación será también Inés, en sentido espiritual, pero no por eso menos real Madre de Cristo. Así como María lo llevó  materialmente en su seno, ella lo lleva espiritualmente en su cuerpo casto y virginal, especialmente por el seguimiento de su humildad y pobreza (Cl3C).

Las cartas que Clara escribe a santa Inés, a quien considera como  la mitad de su alma, pues en ella ardió la misma pasión por el seguimiento franciscano de Cristo en la pobreza incondicional y sostuvo idéntica lucha por el privilegio de la pobreza,  están cargadas de afecto y confianza, como expresión del papel  determinante que el amor fraterno tiene en el proyecto de vida contemplativa de Clara, y la importancia que da al seguimiento alegre e incondicional de Cristo pobre y crucificado.

Le dice -Míralo hecho despreciable por  ti y síguelo, echa tu despreciable por El en este mundo, mira atentamente, considera, contempla con el anhelo de imitarle a tu Esposo, El más bello de los hijos de los hombres echo por  tu salvación el más vil de los varones. (CL2C).

Clara como verdadera seguidora de Francisco vive la verdadera alegría en medio de la pobreza. Porque precisamente su alegría brota  de la identificación  con  Cristo pobre y humilde.  Ella entro en el corazón del evangelio, porque como María estaba atenta a la escucha de su Señor y como Ella  recorrió la aventura de la fe, viviendo el radicalismo evangélico con alegría  y sencillez. Su vida es un estimulo para nosotros, para vivir con responsabilidad nuestra misión en este mundo.

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A SONG OF EASTER

Earlier this Holy Week I went to hear confessions at the federal prison where I minister.  I walked toward the chapel across the barren, sandy yard that surrounds the grey prison buildings, in the midst of a late spring snowfall. 

As I turned the corner my heart rejoiced to see a line of the men waiting for confession, and it leapt even higher to lay eyes on a wonderful and powerful sign of resilient life near the chapel door:  a hearty clusters of daffodils had pierced through the rocky surface, grown strongly and bloomed brightly in the spring´s warmth, and were now shouting out their white and yellow “alleluias” to us and to all the world.

“Nothing can hold us back,” sang our sister daffodils this morning, “when God is on our side.”  Not the barrenness of exile, not the hardness of sin, not the coldness of the world.  Christ has risen, He has conquered sin and death, nothing can hold Him back, and we are His trumpets.

“Alleluia” and “Exulted” are sung in many ways: in the book of creation, in the Bible of salvation and in the history of the Church.  For St. Clare the trumpet proclaiming the Resurrection was her Gospel life, adorned with highest poverty, as we are studying this month in the Federation in “The Origen of a Charisma.”  The evangelical vision she shared with Francis was simple and concrete: to walk in the footsteps of the Poor Jesus and never turn aside from that path.  That was their “enough” and their “all” (see the Praises of God by St. Francis).

The core of their vocation and the most exalted responsibility for Clare and Francis, and their followers, is to “guard the Holy Gospel of our Lord Jesus Christ,” as they wrote at the beginning and end of their Rules (see ReglaClara 1:1, 12:13; ReglaBulata 1:1, 12:4).  The Gospel – walking in the footsteps of the Poor Jesus – is our supreme treasure and task.  What does that mean practically and concretely for us, in union with St. Clare?

Our poverty and our penance, our littleness and limitations, our sicknesses and our weaknesses must not discourage us but rather invite us to sing the power and providence of God.  Our life together in prayer, fraternity and work must not divide us but unite us in a single proclamation of the Risen Lord.  Our reading and studying and praying of the Word of God, as a daily spiritual diet, must not be a routine exercise but an invitation to the Holy Spirit to form us more and more into a living Gospel.

How rich is this month of April for us!   Daffodils that defy the sand and snow in order to announce God´s new life.  Palm Sunday that celebrates the 800th anniversary of Clare´s embracing the Gospel life!  The Paschal Mystery of Jesus´ dying and rising to re-create us as sons and daughters of God and members of the Church.  Let us sing great thanks, and let us make of our Gospel lives a trumpet to tell others of the goodness and love of God in our midst.

Happy Easter of the Lord Jesus, Happy 800th Anniversary of St. Clare

Br. Bill Kraus, OFM Cap.

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UN CANTO PASCUAL

UN CANTO PASCUAL

Durante la semana santa me fui para las confesiones en la prisión federal donde hago mi ministerio.  Caminé hacia la capilla a través de la árida y rocosa yarda que rodea los edificios grises, en medio de una nevada ligera.

Me dio mucho gusto ver un grupo de presos esperando el sacramento de reconciliación.  Pero mi corazón se regocijó aún más al mirar cerca de la puerta de la capilla un signo maravilloso de la vida nueva y resplandeciente: un racimo de narcisos que habían perforado la superficie de la tierra dura, habían crecido robustamente en el calor de la primavera, y ya estaban, me parecía, pregonando para todo el mundo sus blancas y amarillas “Aleluyas.”

“Nada puede detenernos,” cantaron nuestras hermanas narcisos aquella mañana, “cuando Dios está a nuestro lado.”  Ni la esterilidad del exilio, ni la dureza del pecado, ni la frialdad del mundo.  Jesús resucitó, él ha conquistado el pecado y la muerte.  “Nada puede detenerlo y nosotros somos sus trompetas. “

Hay muchas maneras de cantar “Aleluya” y “Exultet”: en el libro de la creación, en la Biblia de la salvación y en la historia de la Iglesia.  Para Santa Clara, la trompeta que pregonara la Resurrección fue su vida del Evangelio, adornada por la altísima pobreza, como estamos estudiando este mes en la Federación en La Origen de un Carisma.  La visión evangélica que compartió ella con San Francisco fue sencilla y concreta: caminar en los pasos de Jesús Pobre y nunca desviarse de aquel sendero.  Esto fue para ellos lo “suficiente” y su “todo” (véase las Alabanzas de Dios Altísimo por San Francisco).

El corazón de la vocación y la responsabilidad suprema para Santa Clara, San Francisco y sus discípulos/as es “guardar el Santo Evangelio de Nuestro Señor Jesucristo,” como nos escribieron al empezar y al terminar sus Reglas (véase RegClara 1:1, 12:13; RegBulata 1:1, 12:4). El Evangelio – caminar en los pasos de Jesús Pobre – es nuestra tarea y nuestro tesoro. ¿Qué nos significa esto, práctica y concretamente, en unión con Santa Clara?

Nuestra pobreza y nuestra penitencia, nuestra pequeñez y nuestras limitaciones, nuestras enfermedades y debilidades no deben desanimarnos….más bien invitarnos cantar en nosotras y entre nosotras el poder y la providencia de Dios.  Nuestra vida fraterna en la oración, la comunidad y el trabajo no debe dividirnos….más bien unirnos en una sola proclamación de Jesús Resucitado.  Nuestro leer y estudiar y rezar de la palabra de Dios, como nuestra dieta espiritual de cada día, no debe ser un ejercicio rutinario….más bien una invitación al Espíritu Santo a formarnos constantemente en un Evangelio vivo.

¡Que rico para nosotros es el mes de abril!  Los narcisos desafían la dureza de la tierra para anunciar la vida nueva de Dios.   El domingo de ramos celebra los 800 años de Santa Clara abrazando el Evangelio.  El Misterio Pascual de Jesús nos conduce por la muerte hacia la re-creación como hijas e hijos de Dios y miembros de la Iglesia.  Démosle a Dios alabanzas fuertes, y forjemos de nuestras vidas evangélicas un coro de trompetas pregonando el amor y la bondad del Señor en medio de nosotros.

Felices Pascuas del Señor Jesús, Felices 800 Años de Santa Clara.   Fray Memo Kraus, OFM Cap.

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Clare at the Feet of the Crucified

By sister Luz Maria Leyva, president of the Federation of Our Lady of the Angeles

Clare at the Feet of the Crucified

The theme of Jesus Crucified occurs frequently in the writings of Clare, and there is evidence that her devotion included a daily recitation of the prayer of the Five Wounds.  Furthermore, she recommends in a letter to Sister Ermentrude that she consider herself the spouse of Jesus Christ and “meditate frequently on the mysteries of the His Passion and the sorrows of His Blessed Mother at the foot of the cross.” (Letter to Ermentrude of Bruges)

Our Mother Saint Clare focused her meditation on the God-man, the poor Christ who became the most vile of men: rejected, whipped, beaten mercilessly in his entire body, dying the bitter pains of the cross. (Second Letter of Clare to Saint Agnes of Prague)

Saint Clare, in the silence of her convent, as a worthy spouse of Christ, carried with Him the cross of suffering.  Many were her penances and many her sorrows, but like Mary the Mother of Jesus, she guarded all this agony in the silence of her heart.

When she writes: “Observe, consider and contemplate [Him]with the desire to imitate” (Process of Canonization, 10), she is referring to the mystery of the passion and also to the mystery of the Total Christ.  She becomes an imitator of Christ in the enclosure of San Damiano.  Like the Virgin Mary and Saint John, Clare remains at the feet of Christ Crucified.

The sisters who commit themselves to observe the Holy Gospel are, for Clare, collaborators with God Himself and with the weak members of his ineffable Body.  Therefore Clare herself becomes for them and example and a mirror, so that her sisters might see in her the way to love the cross out of love. (Process of Canonization, 10).

In the temptations, in the painful events, in the difficulties, in the sufferings that besiege the soul and in the trials that accompany the entirety of life, Clare who has lived them all exhorts us to remain firm in God with faithfulness and joy.

Like Clare we must begin again, reserving nothing for ourselves, leaving all for the Lord, dying to ourselves in order to give spiritual nourishment to the world by our sacrifices, trusting in God and His promise.

The last song or our Mother ´s life ends with a canticle that is a blessing for us:  Clare invites us to praise God, to give Him thanks for all the benefits he has bestowed upon us. This blessing is a shout of gratitude for the love that God has for all of us.

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CLARA A LOS PIES DEL CRUCIFICADO.

Reflexion por la Hermana Luz María Leyva,  presidente de la Federacion de Nuestra Señora de los Angeles

CLARA A LOS PIES DEL CRUCIFICADO.

     El tema de Jesús crucificado era frecuente en Clara y lo evidencia en su devoción al recitar diariamente la oración de las cinco llagas[1]. Además, en una carta, recomienda a Ermetrudis de Brujas: “Meditad asiduamente en los misterios de su Pasión y de los dolores que sufrió  su Santísima Madre al pie de la cruz (Carta a Ermetrudis de Brujas); refiriéndose a Jesucristo su esposo.

     Nuestra madre santa Clara concentraba su meditación en “Dios-hombre”, que es el cristo pobre convertido en el más vil de los varones: despreciado, golpeado, azotado de mil formas en todo su cuerpo, muriendo entre las atroces angustias de la cruz (Carta II a Santa Inés de Praga ).

     Santa Clara, en el silencio del convento, como digna esposa de Cristo, cargó con Él la cruz del dolor. Muchas fueron sus penitencias y muchos sus dolores, pero, como María, la Madre de Jesús, guardó  en el interior de su corazón toda agonía.

     Cuando escribe: “Observa, considera, contempla con el anhelo de imitarle” (Proceso de canonización X), se está refiriendo al misterio de la pasión y también al misterio del Cristo Total. Ella se convierte en imitadora de Cristo en el silencio de San Damián. Igual que María y Juan, Clara está a los pies del Cristo crucificado.

     Las hermanas que se empeñan en observar el santo Evangelio, son, para Clara, cooperadoras del mismo Dios y de los miembros vacilantes de su cuerpo inefable.  Por ello, Clara se convierte en ejemplo de espejo, para que sus hermanas vean en ella una forma de amar la cruz por amor (Proceso de canonización X).

     En las tentaciones, en los acontecimientos dolorosos, en las dificultades, en las pasiones que asedian el alma y en las pruebas inherentes de toda la vida, Clara que ya lo ha vivido, nos exhorta a permanecer firmes en Dios con alegría y fidelidad.

     Como Clara, hay que partir, no reservar nada para nosotras, dejarlo todo, morir a nosotras mismas para alimentar al mundo con nuestra oblación, contar con Dios y su destino.

     El último canto de la vida de nuestra madre,  termina con una alabanza que es bendición para nosotras: Clara nos invita a alabar a Dios, a darle gracias por todos los beneficios con que nos ha colmado. Esta bendición es un grito de gratitud al amor de Dios por todos.


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